zaterdag 7 september 2013

Vijfde dag rondreis, naar de Kumbh Mela.

Om shantih,

Om 9.00uur opgestaan, vandaag de grote dag naar de Kumbh Mela.
Zoals afgesproken was de man van het winkeltje om 11.00uur bij het hotel hij had zijn neef meegenomen die met ons naar de Kumbh Mela zou gaan.
We gingen met de taxi om zo een korte route te vinden naar de Kumbh Mela.
Het was uiteraard erg druk op de weg en wat bleek alle wegen naar de kumbh Mela waren afgesloten voor gemotoriseerd verkeer.
We hebben nog wel een stuk met een fiets riksja kunnen doen, maar daarna was het lopen.
Goed opletten dat we elkaar niet kwijt raakte in die mensen massa.

Maar wat een belevenis om samen met zoveel mensen te zijn op deze plek op aarde.
Kamala had als doel om 3 yogi's te ontmoeten en ze wilde graag weten of haar leraar S.B. op deze Kumbh Mela aan wezig was.
Ze had een foto van hem bij en dus gingen we op pad.
Bij verschillende kampen gevraagd, maar we hebben hem niet gevonden.
Wel hebben we door deze zoektocht 3 yogi's ontmoet.
Toen we een eind verder waren en de neef van die man afscheid van ons had genomen, kwamen we langs de plek waar de heilige rivier, de Ganges stroomt.
Kamala vroeg aan mij of ik er op voorbereid was om de Ganges in te gaan.
Want dit was het moment, ik had mijn handoek en een droge onderbroek meegenomen, dus nu ging het echt gebeuren.
Tussen de drukte een plekje gevonden waar ik me uit kon kleden en toen naar de Ganges.
Eerst bij de rivier geknield en begroet daarna erin en 2 maal koppie onder, tijdens het baden een mantra gechant.
Het was een moment van geluk en blijdschap wat over me heen kwam.
Hier heb ik al die maanden naar uitgekeken en nu was het dan zover.
Dit maakte de reis kompleet.
Toen weer terug naar Kamala en de gids, onderweg blijven chanten.
Na dit heilige bad was het tijd om weer terug te lopen naar het hotel.
We hebben deze dag wel 20km gelopen,maar het kostte geen moeite.
En wat een hoop mensen. Een ervaring die ik nooit zal vergeten.
Toen we terug waren op de hotelkamer kwam de man die we gisteren onmoet hadden bij ons, samen met de gids hebben we onze ervaringen uitgewisseld.
Gezellig met elkaar thee gedronken en Kamala en ik werden uitgenodigd om de volgende avond bij die man en zijn gezin te komen eten.
Dat zou een mooie afsluiting zijn voor onze reis.
Op tijd naar bed gegaan, want de volgende dag vroeg opstaan.
Dan is het een belangrijke dag op de Kumbh Mela het royal bath zal dan plaatsvinden en om die energie mee te maken gaan we vroeg opstaan om op het dakterras van het hotel te mediteren.
Lieve groeten Bhavandeep.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.